MediaMecca och Demoskop lanserar Fråga Sverige! Först ut: Vad gör du under reklamavbrottet när du ser på linjär-tv?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hallå där Magnus Klockare Rossby, vad roligt att MediaMecca och Demoskop inleder ett samarbete, berätta mer om Fråga Sverige!
– Vi tycker det är ett riktigt kul koncept. Tanken är att förgylla detta alster med information om vad svenska folket tycker om aktuella frågor och händelser. Snabbt, enkelt och innehållsrikt! För att få lite extra spänst i det hela bjuder vi in alla mottagare av utskicket att komma med tankar, idéer eller helt färdiga frågor så sammanträder juryn inför varje nytt utskick och väljer ut det vassaste förslaget!

Vilken typ av frågor är välkomna?
– Det strikta regelverket lyser med sin frånvaro, men frågorna bör röra något aktuellt ämne, helst branschnära och dessutom ska frågeställningen gå att omvandla till en eller max ett par frågor till vår webbpanel.

Om en läsare vill ställa en egen fråga till svenska folket, hur gör de då?
Enkelt. De mailar MediaMeccas VD Jocke Örnelid som sedan väljer ut vilken fråga som kommer med: jocke.ornelid@mediamecca.se

 

Magnus Klockare Rossby, Demoskop och Carl Wåreus, Google

Dagens premiärfråga är ställd av Carl Wåreus på YouTube, vilken kommentar har du kring utfallet nedan?
– En enkel fråga som ständigt diskuteras och debatteras ”Vilka dinosaurier kollar egentligen på linjär-TV?” eller ”Inte fan kollar man på reklamen” och en klar majoritet hävdar att de inte gör det. Vad som dock är intressant är om vi bryter materialet på ålder och tittar på det totala linjär-TV-tittandet och de som faktiskt stannar kvar och tittar på reklamen. De yngre tittar inte i samma utsträckning på linjär-TV men en högre andel stannar kvar och tittar på reklamen. Så det finns hopp!

Vill du ta del av hela rapporten (som även visar hur reklamtittandet ser ut i olika åldersgrupper) eller själv ställa en fråga till svenskarna, skicka då ett mail till jocke.ornelid@mediamecca.se

Avslutningsvis: Hur ser sommaren och semesterplanerna ut?
– En viss revidering av planerna har onekligen skett och då familjen just köpt ett hus något-för-den-händige känns kanske en semester på hemmaplan med hammare och spik helt rätt…


Om undersökningen

Svar samlas in med hjälp av internetintervjuer inom ramen för webbpanel, där målgruppen är den svenska allmänheten, mellan 16 och 79 år. Totalt har 1 011 intervjuer samlats in i målgruppen mellan 22 -25 juni, 2020. Ansvarig för undersökningen är Magnus Klockare Rossby: magnus.rossby@demoskop.se

Share.

About Author

Leave A Reply