Trots Corona-krisen spurtade Wavemaker i mål med sitt nya Malmö-kontor

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Mitt under en global pandemi etablerade Wavemaker sitt nya kontor i Malmö och på bara tre månader har kund efter kund trillat in, nu senast Tvins, CDON och Flying Tiger. MediaMecca’s Jocke Örnelid fick en pratstund med kontorscheferna Pier Zigante och Patrik Andersson och Wavemakers VD Cecilia Sundström

 

Hade ni själva räknat med att det skulle gå så snabbt att etablera Wavemaker i Öresundsregionen och få in så pass många kunder?

Pier: Hade det varit en normalvärld utan Corona hade vi nog hoppats på ungefär samma utfall som vi har fått nu. Men hade något sagt att vi skulle lyckas med samma sak under en global pandemi så skulle vi ha sagt att det aldrig skulle ha gått att genomföra.
Cecilia: Jag håller med, det känns helt overkligt men samtidigt är det otroligt häftigt.

CDON är en i raden av kunder som har valt att samarbeta med Wavemakers nya kontor i Malmö. Kontorscheferna för Wavemaker längst till vänster (Patrik Andersson) och höger (Pier Zigante)

Två frågor: Jag har förstått att det gick otroligt snabbt från det att ni började prata med varandra till det stod klart att Wavemaker skulle öppna ett kontor i Malmö? Hur kommer det sig att det blev just Wavemaker och inte Mindshare eller MediaCom?

Patrik: Cecilia var snabb, haha!
Jocke: Jag tänkte att det hade att göra med överlappning av kunder?
Cecilia: Det stämmer delvis. Pier och Patrik hade dialog med ett par kunder som vi också uppvaktat men som hade känt att Stockholm var lite för långt bort. Så när vi började prata med Patrik och Pier kände jag att vi genast fick den perfekta, lokala närvaron och lösningen. Faktum var att jag bestämde mig under sittande möte. Jag bara tokgillande alla deras tankar och ambitioner!
Patrik: Vi var överens på mindre än en vecka, visst var det så?
Cecilia: Ja, redan andra veckan började vi styra upp kundmöten, tillsätta team…och, ja det var faktiskt helt sjukt hur snabbt det gick.
Jocke: Cecilia, brukar du vara så snabb att du tar beslut direkt i sittande möte?

Cecilia: Nja, det finns de som tycker jag är en seg (skrattar) beslutsfattare mellan varven men när jag känner att något är bra och rätt så är jag snabb.

 

”Det är helt bisarrt att man nu genomför new business- och pitchmöten värda många miljoner och gör det i ens jäkla sovrum”

Pier Zigante


Kände ni förresten varandra innan ni slog påsarna ihop?

Cecilia: Alltså, jag måste erkänna att jag pinsamt nog har levt ett helt vuxenliv i den här branschen utan att veta vilka Pier och Patrik är.
Jocke: Patrik och Pier, hade ni omvänt koll på Cecilia?
Patrik: Knappt, bara genom att ha snubblat över någon blänkare i branschpressen.
Pier: Jag hade har inte inte alls stött på Cecilia tidigare. Det är faktiskt märkligt att vi alla har varit i branschen i så många år utan att ha sprungit på varandra. Men nu är vi bästa vänner!
Jocke: Du menar bästa videovänner?
Pier: Ungefär så, haha!

Men med tanke på hur det har rullat på, varför startade inte Wavemaker ett kontor i Malmö redan för ett eller två år sedan?

Pier: Om jag får bryta in så upplevde jag för inte så länge sedan, när jag inte hade Wavemaker-hatten på mig, att GroupM hade fullt upp med sammanslagningen av MEC och Maxus så då tror jag inte att detta hade kunnat genomföras överhuvud taget, eller vad säger du Cecilia?
Cecilia: Nej, det är helt rätt. För två år sedan hade vi inte mäktat med detta. Vi var mitt uppe i en tuff merge, vi hade kunder som inte var nöjda, vi tappade uppdrag och det fanns ärligt talat dagar då jag kunde känna att ”Åh vad det här sliter!”.
Patrik: Så trots den här pandemin var vår tajming ändå rätt optimal.

 

Våra första videmöten var rätt kackiga, faktiskt. Vi var ovana, vi var inte samspelta  och vi pratade i munnen varandra. Dessutom strulade tekniken

Cecilia Sundström


Har förresten MediaCom och Mindshare kunder i Skåne?

Cecilia: MediaCom har Pågens.
Jocke: Kan det bli så att du Patrik och Pier tar på er andra GroupM-hattar för att de lokala kunderna ska känna att de har GroupM fysiskt på plats?
Patrik: Just nu har vi sagt vi helt fokuserar på Wavemaker och på våra befintliga kunder och relationer.

Men Corona-krisen måste väl ändå initialt ha känts som att ni mer eller mindre över en natt fick en massa käppar i hjulet?

Cecilia: Absolut var det så. Jag och Martin (Hugosson, Sverigechef för GroupM, reds anm) var på väg ner för att kika på kontor men samma vecka slog Corona till på allvar och allt bara föll helt platt.
Pier: Ja, det är så galet. Jag är så himla trött på att sitta och jobba i sovrummet. Det känns som jag suttit här i ett år nu. Det är helt bisarrt att man genomför new business- och pitchmöten värda så många miljoner och det i ens jäkla sovrum!

 

”De geografiska avstånden har krympt nu i och med att alla kör videomöten. Ingen tänker på om du sitter i Malmö, Ängelholm eller Stockholm”

Patrik Andersson


Ja, det är minst sagt en absurd situation

Pier: Verkligen fast jag tror också att anledningen till att vi har lärt känna alla i Stockholm så snabbt beror på att vi sitter i lite samma båt. Alla jobbar hemifrån och sitter vid sina datorer.
Patrik: Avståndet har krympt nu i och med att alla kör videomöten. För bara några månader sedan hade vi tänkt att ”nu behöver vi ta ner några specialister från Stockholm för det här pitchmötet”. Nu har det inte behövts. Ingen tänker på om du sitter i Malmö, Ängelholm eller Stockholm.

Har ni kunnat ta några fysiska möten överhuvudtaget?

Patrik: Några stycken men vi upplever att under en sådan här kris så letar kunder efter nya, smarta lösningar. Då är de också villiga att lyssna på nya tankar och idéer eftersom de tvingas till nya förändringar. Om videomöten är den enda lösningen så blir det vägen fram och något som alla direkt accepterar.

”Vårt fokus ligger på tillväxt och Wavemaker känns som rätt partner för att nå våra mål, säger Flying Tigers nordiska marknadschef Sebastian Karlsson” (till vänster i bild). Till höger: Pier Zigante, Wavemaker Malmö.

LÄS MER: Flying Tiger Copenhagen lanserar e-handel i Sverige
Jag hade nog trott att annonsörerna tvärtom skulle dra i handbromsen och tänka att alla nya förändringar och samarbeten får vänta till pandemin blåst förbi?

Cecilia: Det hade jag också trott.
Pier: Det finns så klart sådana fall också men överlag har responsen varit otroligt bra.

Min känsla är att mediebranschen i Skåne har varit relativt statisk i flera år nu, samma byråer har haft ungefär både samma kunder och personal, stämmer det?

Pier: Det stämmer. Regionen har utarmats under en lång tid och många stora konton har gått till Stockholm som inte haft lokal närvaro här nere.
Patrik: Ja, i stort sett är det så. Samtidigt har nog alla mediebyråer och annonsörer anställt många nya, unga och digitala talanger. 

”Jag tror faktiskt att den här krisen har accelererat vår etablering i Skåne” Cecilia Sundström, VD Wavemaker

Vad är det som har gjort att så många kunder valt att anlita er?

Patrik: En mix av flera saker. Framför allt våra kontaktnät och personliga relationer i kombination med Wavemakers hela erbjudande inom media, tech och content. Sedan har det varit en otrolig styrka att ha alla våra kollegor i Stockholm.
Cecilia: Jag tycker två saker har varit så otroligt coola. Delar att allt har skett remote. Jag hann faktiskt bara träffa Pier fysiskt två gånger och Patrik en gång. Ingen av teamen i Stockholm som jobbar med våra nya kunder i Skåne har träffat oss live. Allt har skett digitalt. Jag tror till och med att den här krisen har accelererat vår etablering och vi har alla känt att ”Let’s just f*cking do this!”.
Jocke: Vad är det andra coola då?
Cecilia: Att Pier och Patrik har fått alla våra företagspresentationer och produkter och bara älskat våra erbjudanden från dag 1. Vilket har varit en bra påminnelse för både mig och alla andra eftersom vi har fått upp ögonen för hur bra många av våra tjänster faktiskt är. Erbjudanden som vi kanske lite tagit för givna. Patrik och Pier har på bara några månader blivit två av Wavemakers största, interna ambassadörer.

Rent praktiskt, hur har ni strukturerat upp både pitchar och kundteam under en vår där vi inte har setts fysiskt?

Pier: Vi samarbetar med totalt över 20 kollegor i Stockholm och med olika team för olika kunder och vi använder oss av Microsoft Teams. Det har fungerar hur bra som helst.
Patrik: Det finns så klart några nyckelpersoner som vi samarbetar med men vi har olika specialister i Stockholm för våra olika kunder.
Cecilia: Det stämmer. Samtidigt är det så, att eftersom vi har varit inne i så många olika pitcher parallellt där flera har varit drivna från Stockholmskontoret, har vi behövt ha olika kollegor i olika pitcher. Historiskt sett har många mediebyråer jobbat med ett vinnande pitchteam bestående av 4-5 starka profiler. Estradörer som man förlitat sig på kan ro hem en kund. Men nu har det varit fysiskt omöjligt. Vilket bara visat sig bli till fördelar. Dessutom känns det ärligare mot en kund att pitch med det team som också kommer jobba med kunden. 

Men hur har ni lagt upp era pitchmöten via video? Finns det inte en risk att alla pladdrar i munnen på varandra och att det blir varken hackat eller malet? Har ni delat upp det i olika steg i stil med ”nu får ni träffa vår videoavdelning och era dedikerade kontaktpersoner”?

Cecilia: Vi har lärt oss jättemycket på bara några veckor. Våra första videmöten var rätt kackiga, faktiskt. Vi var ovana, vi var inte samspelta och pratade just i munnen på varandra och tekniken strulade. Men nu tycker jag att våra senaste pitchar har varit superprofessionella.
Patrik: Jag skull säga att vi som mest har haft med en person som har representerat varje disciplin. Vi har inte varit fler än under en vanlig pitch. För om inte annat, måste alla oavsett rymmas på en vanlig skärm.
Jocke: Så den traditionella, fysiska pitchen har mer eller mindre och direkt och rätt av översatts till en videopitch?
Pier: Ja, i mångt och mycket faktiskt.

Jag tror de flesta föredrar fysiska möten men har ni upptäckt några fördelar med videopitchar utöver att det geografiska avståndet inte längre är en faktor?

Cecilia: Ja, en livepitch i ett stort konferensrum kan bli rätt nervkittlande och läskigt, speciellt för de som kanske är med för första eller andra gången. Det är lätt att i stunden få scenskräck. Det blir lätt att våra nya talanger tar ett kliv tillbaka och låter sina mer seniora kollegor, som har flera års vana av pitcher, ta över showen. Men bakom skärmen är det inte lika skrämmande och jag upplever att många nu vågar ta mycket mer plats. Så fler unga har fått varit med att pitcha den här våren och de har älskat det. Det hade vi antagligen inte gjort om det inte hade vore för den här pandemin och det har varit otroligt roligt att följa deras utveckling.

Nu har ni tillsammans på bara några månader under den här Corona-våren etablerat ett Malmökontor, ni har nära 10 lokala kunder och åtskilliga 10-tals miljoner i omsättning. Om vi tittar framåt, hur tror ni det ser ut i slutet av december?

Pier: Jag tror då att vi har runt 14-15 kunder.
Patrik: Jag vill bara flika att det inte bara handlar om kunder som väljer att byta från en annan byrå till Wavemaker. Flera av våra kunder har tidigare inte haft en mediebyrå utan har historiskt valt att köra all strategi valt att köra all strategi och medieköp på egen hand. CDON är ett sånt exempel. 

Sista frågan, hur ser sommaren och semesterplanerna ut?

Patrik: Inga planer i år utan vi tar varje dag som den kommer den här sommaren och stannar i Skåne.
Pier: Det blir Helsingborg och Laröd för hela slanten för min del. Vi har precis köpt ett nytt hus. Så det blir att bo in sig och njuta av det.
Cecilia: Jag vet; det här kommer nästan låta regisserat men jag och familjen kommer faktiskt spendera så mycket som möjligt i sommar i Skåne!

10 snabba frågor till Patrik, Pier och Cecilia

Patrik Andersson
Gör: Head of Wavemaker Malmö
Bor: Malmö
Intressen: Min familj, vänner, musik, resor, sport och marknadsföring
Har svårt för: Trångsynta och inskränkta människor
Älskar: Vidsynta och öppensinnade människor liksom Malmö, Valencia, Liverpool och musik
Favoriträtt: Sepia y Tellinas (grillad bläckfisk och små musslor)
Bästa låt: Som tidigare DJ har jag svårt att välja bara en låt men låt oss köra Peter Tosh’ ”Not Gonna Give It Up”
Bästa egenskap: Ger aldrig upp
Sämsta egenskap: Dras lätt med i min egen entusiasm
Andra skulle beskriva mig så här: Koll på läget och stor aptit på livet alternativt ”En jobbig jävel”

 

Pier Zigante
Gör: Head of Wavemaker Malmö
Bor: Laröd utanför Helsinborg
Intressen: Padel, löpning och resor
Har svårt för: Människor som inte står för sina ord
Älskar: Min familj, Italien och glass
Favoriträtt: Min paradrätt Stracotte di Vitello (kalvkött som långsamt kokats i flera timmar på låg värme) med gnocchi
Bästa låt: Seven Nation Army med The White Stripes
Min bästa egenskap: Extremt positiv
Min sämsta egenskap: Extremt positiv
Andra skulle antagligen beskriva mig så här: Positiv, social och med ett alltför litet tålamod

 


Cecilia Sundström
Gör: VD Wavemaker och leder (citat) mediebranschens bästa människor
Bor: Lidingö, Stockholm
Intressen: Äta gott, träna och uppfostra vår lilla hundvalp
Har svårt för: När människor försöker vara viktiga och sätta sig på andra eller när man inte vill spela med i ett lag
Älskar: Min familj, Singapore och engagerade människor
Favoriträtt: Grillad fisk! Sommarens favorit blir nog även grillad spetskål
Bästa låt: Goliat av Laleh
Bästa egenskap: Jag bryr mig verkligen om människor
Sämsta egenskap: Jag har tyvärr ibland ett rätt dåligt tålamod och det förvärras dramatiskt om jag inte får äta regelbundet (läs: varannan timme). Då blir jag ”hangry”. Vilket blev en kulturkrock när jag och Martin Hugosson började jobba tillsammans. Eftersom en av hans bästa grenar är att köra långa, långa möten och workshops utan mat. 

Share.

About Author

Leave A Reply