Göteborgs-Posten ökar rejält både i print och digitalt. Men är framgångarna bara en effekt av Corona?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Många nyhetsmedier ökar rejält i senaste Orvesto-mätningen. Som Göteborgs-Posten. Jocke Örnelid fick en pratstund med G-P’s chefredaktör Christofer Ahlqvist och försäljningsdirektören Henrik Carlsson

Hur har ni upplevt den här Coronavåren?

Henrik: Jag känner att alla team faktiskt har stärkts.
Jocke: Hur då?
Henrik: I vanliga fall umgås man med ungefär samma kollegor och man fikar och lunchar tillsammans. Nu har alla integrerat mycket mer varandra. Med ännu fler inspel och dynamik. Jag upplever att vi faktiskt har gasat under pandemin med säljutbildningar, anställt ny personal till flera av våra avdelningar.
Christofer: Jag är lite stolt över att vi är ett av få mediehus som inte alls har permiterat personal den här våren.

Jag har hört ett rykte som berättar ni på G-P ringer upp nya prenumeranter och hälsar dem välkomna, stämmer det?

Henrik: Ja, stämmer. Jag fick hela min säljkår inklusive jag själv och våra försäljningschefer att göra det här.
Jocke: Helt genialt i sin enkelhet, tycker jag.
Henrik: Tack och ja; det visar sig vara otroligt uppskattat.

Hur stor andel av de som hoppar på en digital prenumeration stannar sedan kvar?

Christofer: Det är lite olika beroende på prenumeration och talen varierar beroende på om de kommer in under en kampanj eller inte. Men ett något slags snitt är att 30-40% stannar kvar och blir fullbetalande prenumeranter.

 

”I höstats minskade vi rejält i vår låsningsgrad och upptäckte att långt fler än vi trodde är beredda att betala för bra journalistik”  Christofer Ahlqvist

Hur många artiklar väljer ni att lägga bakom betalvägg, har ni hittat den optimala mixen mellan gratis vs betalt?

Christofer: Vi är definitivt inte färdiglaborerade på det här området. Hur vi har jobbat har gått i väldiga vågor. Beroende på om syftet har varit att till exempel driva in fler prenumeranter eller få upp antalet som loggar in.
Jocke: Hur ser strategin ut bakom vilka artiklar som ni tar betalt för?
Christofer: Det är framför allt den genomarbetande journalistiken som vi låser. Men om det är av stort samhällsintresse om med Corona så håller vi artiklarna öppna.
Jocke: Om du tvingas ge något slags snitt för hur många av toppnyheterna som är låsta, vilken procent talar vi om.
Christofer: Jag skulle säga att ungefär mellan 30-50% är låsta.
Jocke: Låsningarna måste slå på ditt affärsområde Henrik eftersom betalväggar både bromsar och försämrar räckvidden?
Henrik: Det stämmer. För två år sedan hade vi strategin att bygga upp volymen av digitala prenumeranter och…
Jocke: Men nu har ni en ny strategi?
Henrik: Ja, sedan vi fick norska ägare i höstas är vårt mantra att Göteborgs-Posten ska vara Sveriges också största annonspartner på våra marknader.
Christofer: Sen hjälper prenumeration- och räckviddaffärerna varandra. Om vi har fler som möter låsta artiklar och väljer att bli betalande prenumeranter så ökar det också vår kvalitativa räckvidd. I höstats minskade vi rejält i vår låsningsgrad och upptäckte att långt fler än vi trodde är beredda att betala för bra journalistik.

 

”Redan innan pandemin drabbade Sverige låg vi på ökningar runt 40% i januari och februari jämfört med föregående år”
Henrik Carlsson


I senaste Orvesto-mätningen ökade ni rejält i både print och digitalt och det är lite av en debatt i vår bransch om siffrorna verkligen stämmer. Hur stor del skulle ni säga beror på Corona-situationen?

Christofer: Vi såg en oerhört stor ökning med anledning av systrar och den är helt friskriven från Corona…
Jocke: Systrar?
Henrik: Ja, din favorit-journalstik Michael Verdicchio (G-P-journalist som vunnit Guldspaden, reds anm)?
Jocke: Ok, nu är jag med. Artikelserien om sexhandeln i Göteborg?
Henrik: Din favorit Jocke; Michael Verdicchio (GP-journalist som vunnit Guldspaden, reds anm) du vet.
Jocke: Ok, nu är jag med. Grävjobbet om sexhandeln i Göteborg, visst?
Christofer: Exakt. Hela reportaget marknadsfördes genom en specialsajt och i samarbete med vår marknadsavdelning. Vi draperade alla spårvagnar här i Göteborg för att väcka nyfikenhet och intresse. Vilket är ovanligt. Det är sällsynt att en morgontidning marknadsför en reportageserie.
Jocke: Vilken effekt såg ni?
Christofer: Något helt nytt, faktiskt. Vi fick en tillströmning av nya prenumeranter i form av unga kvinnor 18-25 år. Man brukar säga att unga inte bryr sig om nyheter. Det är uppenbarligen nonsens. Det har handlar om att journalistiken måste beröra dem. 

Tillbaka till den sk Corona-effekten, hur mycket draghjälp har ni haft att många fler har lagt mycket mer tid på nyhetsmedia den här våren?

Christofer: Den har gjort att vi har gått upp till en nästan 90-procentig trafikökning under vissa perioder. Men å andra sidan låg vi på ökningar runt 40% i januari och februari jämfört med föregående år och innan pandemin drabbade Sverige.
Jocke: Hur står sig ökningen i relation till era konkurrenter?
Christofer: I riksmätningen (Orvesto, reds anm) ligger vi precis före DN och SvD men om man jämför med Sydsvenskan – som är en annan regional tidning – är avståndet stort och mot Kvällstidningarna är avståndet ännu större.

När ni pratar om er marknad så har jag lagt märke till att pratar i pluralis, i form av marknader. Hur definierar G-P sina marknader?

Christofer: Bra fråga. De som framför allt skaffar en prenumeration på G-P bor i StorGöteborg och sedan längs västkusten och i andra hand Göteborgare som bor i exil i andra delar av Sverige eller världen. Men vi har mycket trafik från Stockholm och…
Jocke: Ursäkta att jag avbryter men var är det som driver Stockholmstrafiken?
Christofer: Olika saker. Vår ledarsida är en av de som genererar mest engagemang i hela Sverige och driver oftast fler reaktioner än både DN och SvD. Även våra kultursidor delas mycket. Sedan får vi mycket trafik när Sveriges ögon riktas mot Göteborg.
Jocke: Som under kravallerna efter Black Lifes Matters nyligen?
Christofer: Ja, alla letade efter mannen i den vita tröjan som gick runt och försökte avstyra vandaliseringen. G-P var först med att hitta honom. Vilket ledde till att vi fick vår bästa trafikdag någonsin.
Henrik: Vi gör också allt fler reportage utifrån ett nationellt perspektiv
Christofer: Sant. Vi granskade till exempel om förskolor som tvingar flickor att ha slöja. Fokus låg på västkusten. Samtidigt som vi också också granskade Malmö och Stockholm. Vilket ledde till att Göteborgs-Posten blev en riksnyhet.

Jag har förstått att ni har fått mycket beröm för att ni har bjudit annonsörer på annonser?

Henrik: Det stämmer. Vi öppnade upp för hundratals annonser. Vi ville stödja våra lokala kunder.
Jocke: Fanns det även ett syfte att visa läsare och annonsörer att tidningen var lika fyllig och annonspopulär som innan Corona?
Henrik: Nej, vi tänkte inte alls så. Corona har inneburit en så stor bevakning att vi inte har haft behov att fylla upp tidningen med annonser.
Jocke: Fanns det även ett syfte att bibehålla bilden av en annonsspäckad morgontning?
Henrik: Nej, vi tänkte verkligen inte så. Vi ville hjälpa våra kunder. 

Just nu ser vi att Mitti och Direktpress går samman. De är micro-lokala med bevakning ner på kommunnivå. Är det en nisch som GöteborgsPosten kan komma att närma sig, både genom G-P men också genom alla lokaltidningar ni äger? 

Christofer: Återigen en bra fråga. Vi är själva inte helt färdiga med den frågeställningen och utvecklingen. När vi analyserar konvertering till betalande prenumeranter, är att det framfört allt är riktigt bra, lokala journalistik som spelar den största rollen.
Jocke: Så hur kommer ni arbeta med detta framöver?
Christofer: Vi kommer jobba på olika sätt med lokalt, regional och riks. Vi har sett att vi kan driva mycket intresse och engagemang genom att ha det västsvenska perspektivet när vi bevakar makten i Stockholm.

”Förr fick de flesta en dagstidningsvana från hemmet. Man såg helt enkelt tidningen ligga på frukostbordet. Idag blir det inte samma sak när fler läser digitalt. Du ser ingen skillnad på om mamma eller pappa kollar Instagram, spelar nåt spel eller läser GP i mobilen”
Christofer Ahlqvist

Göteborgs-Posten har genomgått flera omorganisationer på relativt kort tid. Hur har dessa tagits emot av personalen?

Henrik: Sedan i höstas känns som att alla våra mål är så mycket tydligare för oss alla och…
Jocke: Jo fast finns det inte en risk i att folk bara rycker på axlarna och säger ”Jahopp, here we go again”?
Christofer: Jo, det gör det. Det finns garanterat de som tycker detta är jobbigt. Å andra sidan förändras vår omvärld och förutsättning så snabbt att varken G-P eller något annat mediehus bara kan parkera för ett par år och känns oss nöjda. Vi måste också ständigt förändra oss. 

Göteborgs-Posten ser att en ny målgrupp i form av unga kvinnor strömmar in men vilka strömmar ut? Vilka är svårast att både hålla kvar och attrahera?

Christofer: Unga män är nog mest illojala idag. Det är i alla fall de som tecknar flest prenumerationer men också i högsta grad senare hoppar av. Överlag så behöver vi arbeta mer på att bygga vanor bland de unga läsarna. Förr fick de flesta en dagstidningsvana från hemmet, man såg helt enkelt tidningen ligga på frukostbordet. Idag blir det inte samma sak när fler läser digitalt. Du ser ingen skillnad på om mamma eller pappa kollar Instagram, spelar nåt spel eller läser GP i mobilen.

Jag vet att G-P satsar på rörlig bild och audio och att ni har byggt studios för detta. Men är det inte ett problembarn? Är inte audio/video affärsområden man som ett mediehus måste ha men som det är svårt att tjäna pengar på i dagsläget?

Henrik: Vi ser att intäkterna ökar, framför allt i form av sponsorskap.
Jocke: Är det den vägen som ni har stakat ut för rörlig bild? Sponsorskap snarare än pre-rolls?
Henrik: Vi har haft större framgång med sponsorskap just för att det blir så lokalt. Som att ett företag presenterar vår sändning och bevakning av Göteborgsvarvet.
Christofer: Vår ambition är att live-sända en fotbollsmatch varje dag. Vi vinner mycket goodwill av det. Just för att vi kan matcha det lokala engagemanget.
Henrik: Vi har haft större framgång med sponsorskap just för att det blir så oerhört lokalt.
Jocke: Hur spiller det över på annonsaffären?
Henrik: Allt hänger ihop. När vi gör en lokal och engagerad bevakning får vi en jättebra respons av det lokala näringslivet. 

Bara så ni vet, nu pratar ni med en kille som aldrig någonsin har gått på en fotbollsmatch och som på sin höjd kan se en VM-final. Hur tekniskt avancerade är sändningarna, vilken nivå och inramning erbjuder ni era annonsörer?

Christofer: Alltså det är inte som att titta på fotbolls-VM. I de lägre divisionerna har vi oftast en kamera och en av våra kommentatorer. Samma journalist skriver om matchen innan och intervjuer tränarna och vi kör repriser på mål och vi plockar ut höjdpunkter efter matcherna. Vi rankar veckans bästa mål och rankar alla spelare. Med målsättningen att komma nära både spelarna och publiken.

Om ni kikar i spåkulan, hur ser framtiden ut för Göteborgs-Posten?

Christofer: Det handlar i mångt och mycket om medarbetarna. För de är vårt erbjudande.
Jocke: Är det svårt att hitta rätt journalister?
Christofer: Lättare än vad många kanske tror. Men det beror på att många nyhetsmedier har svårt att växa och anställa fler journalister nuförtiden. Då blir så klart en tjänst på Göteborgs-Posten attraktiv.
Henrik: Vi har väl anställt 30 journalister bara på G-P senaste två åren?
Christofer: Ja, jag skulle säga 4 av 10 på redaktionen är anställda under de tre senaste åren.
Henrik: Om ett år framåt så är jag övertygad om att GP har tagit de steg och nått de mål som ligger i vår strategi. Ökade digitala annonsintäkter, ökat antal av prenumeranter och vi har tagit ett tydligt steg i målet att bli den största mediekanalen på västkusten.
Christofer: Jag tror att vi har lyckats gå stärkta ur den här Coronaperioden. Den här våren har visat på vikten av god journalistik och det gör att vi kommer att fortsätta att öka vår räckvidd och antal prenumeranter, precis som vi gjort det senaste 8 månaderna. 

Avslutningsvis, hur ser era semesterplaner ut ?

Christofer: Det blir en vecka på Gotland men annars hemma. Jag bor ju i skärgården så på sommaren är det lite onödigt att resa bort.
Henrik: Vi har precis köpt en helt ny motorbåt så planen är att vara på sjön med familjen så mycket som möjligt. Jag hoppas bara att också min familj vill det, haha!

Share.

About Author

Leave A Reply